Steve Chen, Chad Hurley ve Jawed Karim isimli üç ABD’li genç 2005 yılında bir ev partisinde çektikleri videoları arkadaşlarıyla paylaşmak istediler. Fakat; dosya boyutu büyüktü, e-posta ile göndermek sorun oluyordu. Çözümü Youtube isimli bir site kurmakta buldular. Youtube bir yıl sonra 2006’da, 1.65 milyar dolara Google tarafından satın alındı.

Youtube’a ilk yüklenen Jawed Karim’in hayvanat bahçesi ziyareti videosu

Youtube, başlangıçta kişisel video paylaşma sitesi olarak yola çıksa da bugün; büyük şirketlerin, müzisyenlerin, medyanın, film yapımcılarının içinde bulunduğu dev bir platform. Sitede toplam video süresinin çoğunluğunu “Youtuber’lar” üretiyor. Youtuber kavramı, kişisel olarak sitede oyun, vlog (günlük video blog) videoları çeken insanları tanımlıyor. Bugün pek çok Youtuber sitede içerik üreterek ciddi gelir sağlıyor. Peki Youtube nasıl bu kadar genişledi? Bunun için biraz geriye gitmemiz gerekiyor.

Siteye düzenli olarak ilk içerik üretenler genel olarak video günlükler çekiyorlardı. Zamanla ilk video üreticilerinin çoğu yok oldu. 2012 yılına gelindiğinde ise İsveç’ten siteye içerik üretmeye başlayan “PewDiePie” Youtube’da ciddi etki bıraktı. Başlangıçta genellikle korku oyunları oynayan ve haftada bir vlog çeken kullanıcı, pek çok Youtuber’a ilham kaynağı oldu.

PewDiePie

Türkiye’de Youtuber’lar

Türkiye’nin ilk ismini duyuran Youtube kanalı: Batesmotelpro isimli kanaldı. Şarkıları tiye alan ilk videolarını 2006 yılında yükleyen ekibin profil kısmında hâlâ Türkiye’ye viral videoyu getiren ekip yazıyor.

Türkiye’de bugün en çok aboneye sahip Youtuber Enes Batur. Onu, Orkun Işıtmak takip ediyor. Türkiye’deki Youtuber’ların ne tür videolar ürettiklerine gelirsek çoğu dünyadaki Youtube trendlerini takip ediyor. Farklı şeyler deniyor, oyun oynuyor, “challenge” denilen “Yapabilir miyim?” iddialarına giriyor, geziyor, şarkı yapıyor ve klip çekiyorlar.

Entelektüel Bilgi Edinmek için Youtube

Türkiye’de Youtube aynı zamanda kişisel meraklara uygun içerik üretme kapasitesinden ötürü entelektüel çevre için de önemli bir hâl aldı. Televizyondaki sansür riskinin, Youtube platformunda olmaması ve Google’ın kişiye özel seçenekler sunan yapay zekâsı sayesinde insanlar Youtube’da kişisel olarak gelişebilecekleri pek çok kanallar keşfettiler. Örneğin; sanat, teknoloji ve bilim üzerine içerikler üreten “Barış Özcan”’ın kanalı 3 milyon gibi ortalama üstü bir abone sayısına sahip. Aynı şekilde “Olmaz Öyle Saçma Tarih” gibi bilgilendirici, eğlenceli, her yaştan insana hitap eden programlar televizyonda bulamayacakları bir kitleye kavuşmuş durumdalar.

Olmaz Öyle Saçma Tarih Programı Görseli

Türkiye’de Youtube’da En Çok İzlenen İçerikler

51 milyon sosyal medya kullanıcısı olan Türkiye’de, Wearesocial’ın son verilerine göre en çok ziyaret edilen platform Youtube. İstatistiklere göre Türkiye, Youtube’da en çok; eğlence, makyaj, yemek ve oyun videoları izliyor. Youtube’da en çok zaman geçiren yaş grubu ise 18-24 ve 24-35 yaş grubu. *

Abone sayısında zirvenin sahibi 13 milyon aboneyle Netd müzik kanalı. Onu 9.5 milyonun üstünde abonesiyle Enes Batur ve 6.2 milyonun üstünde abonesiyle Orkun Işıtmak’ın kanalı takip ediyor.

Dünyada ve Türkiye’de Youtuber’ların Gelir Oranları

Youtube’da içerik üreten bir kanalın, ortalama bir rakam alındığında, reklam alabilmesi için en az bin aboneye sahip olması, 10 bin izlenme oranını elde etmesi ve bir yıl içerisinde en az 4 bin saat görüntülenme alması gerekiyor.

Youtube’da gelir hesaplarken izlenme sayısına göre net bir rakamdan bahsetmek pek mümkün değil; çünkü Youtube, Google Adsense verilerine göre ödeme yapıyor. Dolayısıyla bir oyuncak reklamı gösterim başına 0,20 kuruş ödeme yaparken; inşaat, otomobil reklamları ortalama 0,75 kuruş ödüyor. Videolarda hangi reklamların çıktığı içeriğinizin özgünlüğüne göre, Adsense yapay zekâsı tarafından hesaplanıyor.

Türkiye’de Youtube reklam ücretleri Dünyadaki oranlardan az. Bunun nedeni ülkeler arasındaki reklam verenlerin ekonomik durumları arasındaki farklılıklar elbette.

Kaynaklar
*https://www.webtekno.com/iste-9-farkli-turde-turkiye-nin-en-populer-youtube-kanallari-h46865.html

Yazı: Kerim Burak Aydın
İllüstrasyon: İrem Baldızlı